nedeľa 24. apríla 2016

SLAVCON 2016

   Ani sa mi nechcelo veriť - už desiaty Slavcon! Nebol som na všetkých, prvé som vynechával, ale od toho roku 2008 som bol tuším na všetkých. Dvakrát sa zmenilo miesto konania, ale to vôbec nevadilo, skôr mám pocit, že to akcii prospelo - podľa známeho "Čo nás nezabije, to nás posilní." Slavcon (SC) má za sebou skvelú sériu a hoci zatiaľ počtom návštevníkov nemôže konkurovať Istroconu, možno sa raz dostane aj k tomu. 
   Cesta do BA mi ubehla v pohode, menšie problémy nastali cestou zo stanice. Prvý autobus č.93 mi zavrel dvere pred nosom - bol už tak narvaný, že by sa do neho nevošiel ani špendlík. Našťastie, o pár minút išiel ďalší. Ten bol rovnako narvaný, ale aspoň som sedel. Moje obavy, že ten dav ľudí smeruje na SC sa rozplynuli už po pár zastávkach - dav vystúpil pri Inchebe - všetci išli na autosalón! Na konečnú sme došli asi tak piati, z nich len dvaja sme skončili v DK Lúky. 
   Ale tam to už naplno žilo, koniec koncov, bolo skoro 11:00. Pozdravil som pár známych, odložil si veci v šatni a začal sa rozhliadať čo a kam. Prvú som navštívil hlavnú sálu, kde Vilo Búr práve končil prednášku o vzniku vedomia, tak som ho aspoň cvakol a prešiel hore do C16, kde dievčatá z Hydry (Lenka Štiblaríková a Katka Čavojová) začínali prednášku o slovenskej literárnej fantastike v roku 2015. Ak som dobre počul, tak na Slovensku vyšlo vlani 21 titulov kníh, ktoré sa dajú zaradiť do SF, Fantasy či hororu. Na ich vydávaní sa podieľala hlavne samotná Hydra, ale aj ArtisOmnis a Slovart. 
   Okolo 11:30 som zašiel do GRANDE pizzerie na obed - poučený vlaňajším čakaním na obsluhu - chcel som stihnúť krst knihy Marka E. Pochu Krajina kanibalov. Ale napodiv pizzerka bola prázdna, obsluha neporovnateľne rýchlejšia, takže obed som stihol oveľa skôr a do krstu zostávala kopa času. Ten som sa rozhodol stráviť na vzduchu - zašiel som do historického tábora, ktorý klasicky rozložili členovia SHŠ Rádu sv. Galahada. Ukážky historického šermu sa síce práve vtedy nekonali - to až večer v hlavnej sále - ale záujemcovia si mohli zastrieľať z luku. Tak som sa postavil do radu a za smiešny poplatok si 5 x vystrelil na terč. Nakoľko som to robil prvý krát, šarmantná inštruktorka mi musela vysvetliť pár vecí - ako založiť šíp, ako napnúť, zamieriť a pod. No, z tých piatich šípov išli do terča štyri, ale jeden sa nezapichol, lebo nemal dostatočnú rýchlosť. Piaty letel mimo. Na začiatočníka celkom dobré. 
   Rozlúčil som sa s táborníkmi, chvíľu posedel na lavičke a absolvoval telefonický rozhovor s Evkou Suchomelovou. Bolo milé ju počuť, škoda, že nemohla na SC prísť sama, určite by bola jeho ozdobou.
   Krst knihy Krajina kanibalov (podnázov: Peklo existuje! Ale sú aj horšie miesta!) začal načas. Markovou inšpiráciou bola skutočná udalosť - záhadné zmiznutie skupiny slovenských študentov v peruánskej džungli. Mark a dievčatá z Hydry rozprúdili humornú show s výbornými hláškami, ukážkami z filmov a súťažou nakoniec. Knihu pokrstil Juro Červenák krvou - čo bola v skutočnosti marináda z kečupu a všeličoho iného. Spomenutá súťaž spočívala v tom, že Mark vybral dvoch dobrovoľníkov - dievčinu a chlapca. Katka s Lenkou potom dievčinu "zajali a spútali lianami", teda toaletným papierom. Chlapec sa k nej mal "prebojovať osadou kanibalov", teda hromadou banánových krabíc, oslobodiť ju a na rukách vyniesť z osady. Podarilo sa a obaja dostali za svoje výkony knihu s podpisom autora.
   Pri krste nám nutne vysmädlo, tak sme korporatívne zašli do GRANDE a pri pivku sa psychicky pripravovali na ďalší krst, teda dvojkrst vydavateľstva ArtisOmnis - Saška Pavelková vydala knihu poviedok Medzi nami. Je to zbierka scifi a urban fantasy poviedok, ktoré sa odohrávajú buď v súčasnosti resp. neurčenej budúcnosti. Juro Červenák vydal fantasy román Prízraky na Devíne, čo je siedma kniha o černokňažníkovi Roganovi. Juro sa k nemu vrátil po pár rokoch pauzy, napriek tomu ju dokázal napísať za tri mesiace. 
    Krst začal o 15:00 a bol predsa len oveľa decentnejší a serióznejší ako Markova show. Len občas onú serióznosť narušil svojimi trefnými hláškami Juro Červenák, čo však bolo v pohode. Saškinu knihu pokrstil cukrom Maroš Králik, Jurovu zas sekerou redaktor RádiaFM Rudo Rus. A celé to moderovala šarmantná Andrejka Harmanová (neviem prečo práve mňa požiadala, aby som počas akcie strážil ich -násť ročnú dcéru Kristínku? ) Po krste nasledovala autogramiáda, ktorá trvala véééľmi dlho - rad záujemcov o podpisy sa ťahal do ďaleka.
   Nakoniec som ešte pobehal priestory DK (prednáška Lea Medeka o koreňoch strašidelna bola nabitá, tak som sa ani nepokúšal dostať dnu), pofotil pár momentiek, pokecal so známymi, v GRANDE si dal rozlúčkové chladené. Popri tom som sa od našej scifistickej prezidentky Lucky Bockovej dozvedel, že je veľká šanca zopakovať PARCON v Banskej Bystrici, a to v roku 2018. Naposledy tam bol PC v roku 1994.
   Samozrejme, na SC sa toho dialo oveľa viac, než som stihol popísať - napr. prednáška o dejinách Slovenov (prednášal In. V. Labant), o traileroch k fantastickým filmom (prednášala sympatická Blaženka Jančová), ušla mi prednáška Franky Vrbenskej o lesných bytostiach (kým sa mi podarilo zistiť, kde sa koná, tak bolo po nej),  o videoherných fan filmoch prednášala prudko usmievavá M. Antoničová), na lúke sa čarovalo, hral sa metlobal, ...
    Koho som chcel stretnúť som stretol, čo som chcel vidieť som videl, tak ma tam už nič nedržalo. Nepochybujem, že večer sa konala veľká zábava, ale to už nie je nič pre mňa. 
   Na stanicu som sa dostal šikovne, mal som dosť času na EC-čko, ale skoro som ho zmeškal - na poslednú chvíľu zmenili nástupište a v hluku nebolo vôbec počuť hlásenie staničného rozhlasu. Ešte dobre, že som sa pozrel na tabuľu - mal som dve minúty na to, aby som sa premiestnil z prvého na tretie (teleport zatiaľ nefunguje)! Stihol som! Našiel si miesto a vegetil až do NZ. 
   Čo nakoniec? Nič, len to, že želám SC ešte veľa úspešných ročníkov a možno lepšie priestory, hlavne bližšie k mestu. A ktovie, možno o pár rokov už bude potrebovať Istropolis. 

P.S. - asi sa budem musieť predsa len pozrieť do manuálu k môjmu novému foťáku a zistiť, ako sa stabilizuje obraz!! Niečo som nezvládol a veľa fotiek bolo nepoužiteľných, rozmazaných. Stačil malý pohyb fotografovaného subjektu a fotka bola v háji. Navyše akosi rýchlo došla baterka, ešte dobre, že som mal si sebou aj druhý.
                                                  OndroT

Vilko Búr - prednášku som zmeškal
Vladka Maxonová (vpravo)....
.. a jej stánok s fantastickými hračkami a tričkami
chalani zo skupiny New Feron - ich záľubou je steampunk
knižný stánok FUNtasticu
kočky z Hydry - vľavo Lenka Štiblaríková, vpravo Katka Čavojová
žeby nejaké Statočné srdce?
Ing. Labant - prednášal o dejinách Slovenov
Miloš Lacika
Saška Pavelková
žiaci Rokfortu sa pripravujú na veľké čarovanie
v stredovekom tábore Galahadovcov
varili sa stredoveké dobroty - konkrétne šošovicová polievka

z luku si zastrieľali veľkí...
... aj malí
krásna inštruktorka lukostreľby - akoby Arwen z oka vypadla
zabudol som, ako sa táto hra volá, ale je to vraj stredoveká obdoda dámy
DK Lúky - no, zvonku nič moc
neviem, koho predstavovala táto dievčina...
... ale zjavne vyvolávala zdesenie
Blaženka Jančová - prednášala o traileroch k scifi filmom
z Prahy zavítala Franka Vrbenská - jej prednášku som zmeškal
krst začína - dievčatá z Hydry
Mark E.Pocha (autor) a Juro Červenák (krstný otec)
kniha Krajina kanibalov je vraj pre silné žalúdky
krstilo sa krvavou marinádou
chceš túto knihu vyhrať???
Tak musíš zničiť osadu kanibalov ...
... a vyslobodiť zajatkyňu
Mark v ten deň podpísal veľa kníh
Maroš Luciak - robil obálku ku knihe ( nie len k tej)
zľava: Červenák, Čavojová, Aľakša
na SC2016 bol iba jediný zástupca Legion 501.
Anetka Čižmáriková - zmenila farbu vlasov
Kamilka Galbavá - skvelá kamoška
z Prahy prišiel aj Marek Slabej
naša scifistická prezidentka Lucka Bocková
fotku s Kamilkou nikdy nevynechám
prišiel aj Ondro Herec, ale prednášku tento rok nemal
Harmanovci - pristane im to spolu
Leo Medek
neviem, kto to bol - ale išiel z nej strach
.. a z neho tiež
rozkošná steampunkerka
M.Antoničová - jeden z mála okamihov, kedy sa neusmieva
vedúca sestier Zlopočasných
StarWars VII už prenikli aj do Cosplay
Robo Žitňan so svojou krajšou polovičkou
ďalší - tentoraz dvojkrst
zľava: Maroš Králik, Saška Pavelková, Andrejka Harmanová, Juro Červenák a Rudo Rus
Saškinu knihu krstil Maroš - cukrom

Jurovu krstil Rudo Rus - sekerou!
.. ale kniha to v zdraví a celosti prežila

Saška a Juro tiež podpisovali knihy
rad záujemcov nebral konca
fotku s Luckou si tiež nenechám ujsť
Aďka Harmanová má dôvod na úsmev
Dáška Mehešová a Jožko Girovský
Lucka má asi silný žalúdok - kúpila si kanibalov
Maroš králik s Marekom Slabejom
posedenie v kaviarničke DK
... a v pizzerke GRANDE
Dáška a Krtko
Tono Štiffel a Mar E.Pocha
   

Žiadne komentáre: